Sök

Certifieringsdjungeln

Hitta rätt i certifieringsdjungeln!
I det här blogginlägget vill vi lyfta fram olika typer av certifieringar och på ett lättförståeligt sätt berätta om hur de kan hjälpa dig att göra medvetna val när du köper hårvård. Poängen med certifieringar är att en produkt eller tjänst är granskad av en fristående oberoende part som genom en certifiering/symbol berättar vad konsumenten kan vara säker på. Men då måste man först ha koll på vad certifieringen står för.


I dag är ekologisk hårvård ett hett ämne, de flesta varumärke har någon typ av hållbarhetsstrategi som berättar på vilket sätt de bidrar på till en bättre värld. Det kan vara allt från att förpackningen är tillverkad i förnybart material, fabriken där produkterna görs får sin energi från solen eller att produkten innehåller en speciellt verksam ingrediens som dessutom är ekologisk. En producent väljer helt enkelt själv vilka detaljer man vill lyfta fram och kommunicera till kunden. För att verkligen kunna göra ett medvetet och hållbart val när man köper hårvård behöver man vara ordentligt påläst för att förstå och kunna granska produkternas ingredienser, och helt ärligt, det är inte lätt. Men häng med, vi hjälper dig att reda ut och förhoppningsvis göra det lite lättare för dig nästa gång du står i butik eller ska klicka hem något.

Vad är greenwash - vilka fällor finns?
Det finns en del regler från Läkemedelsverket att följa när det kommer till hur man marknadsför en produkt. Kreativiteten är dock stor och många gånger kommuniceras ordet ekologisk eller grönt utan att det alls speglas i innehållet. Granskar man ingredienslistan så hittar man inte helt sällan kemikalier som man vet är miljö och/eller hälsoskadliga.Ett inte helt ovanligt fenomen är också att när produkten marknadsförs som vegansk så drar många paralleller till att det betyder att den är ekologisk och eller inte innehåller skadliga kemikalier, vilket inte alls är fallet, utan bara betyder att produkten inte innehåller animaliska ingredienser. En vegansk märkning har alltså inget med eko eller miljömärkningar att göra. En annan gråzon är också stora varumärkens egna certifieringar, de har förhoppningsvis ett gott syfte och är trovärdiga, men dom är inte granskade av en 3-djepart som är oberoende. Ofta har dom någon produkt i sin serie som till exempel är “den mest ekologiska”, vilket såklart kan vara både lockande och vilseledande. Med det sagt, oberoende certifieringar är generellt mer pålitliga.  

Nya certifierade produkter!
Om man inte förstår vad alla namn i en ingredienslista betyder så är certifieringar från oberoende part alltså ett lättare sätt att hitta bra produkter på. Vi på Green Heads arbetar med och säljer bara det som är tillåtet via certifieringen Grön Salong, men ofta har det även granskats av både en och två organisationer till. Ett kul exempel på en nyligen certifierad produktserien Eco Therapy Revive från det svenska varumärket Maria Nila. Maria Nila har precis lanserat en serie som består av schampo, balsam och inpackning och är certifierade enligtEcocert Cosmos Organic. Till skillnad från deras andra produkter kan vi här vara säkra på att innehållet har väldigt hög nivå av naturliga/ekologiska ingredienser och att de syntetiska tillsatserna, till exempel konserveringsämnen och parfym, är kontrollerade och godkända. 

I frisörbranschen är certifieringar fortfarande ganska ovanligt och problemet med green wash är stort, därför blev vi såklart extra glada över detta så från och med idag hittar ni Eco Therapy Revive av Maria Nila i vår webbshop, klicka in här för att kika närmare - och för att firar lite extra har vi  20% rabatt på dom till och med 1 maj. Passa på att testa!

 

Olika typer av certifieringar
Tillbaka till certifieringarna, här har vi listat några av de vanligaste certifieringarna när det kommer till naturlig och ekologisk hårvård. Vi har spaltat upp så ni kan se vad deras mål är och hur de går till väga. 

GRÖN SALONG

Grön salong är en organisation som certifierar salonger och professionella produkter i frisörbranschen. Syftet är att skapa en bättre arbetsmiljö för frisörer. Där frisörer kan arbeta med ekologisk och miljövänlig hårvård, där färger och produkter är fria från skadliga kemikalier. Det är ett hälsosamt val för frisörer, kunder ochmiljön. Salongerna ska vara fria från ämnen som kan vara allergiframkallande, hormonstörande, cancerogena och miljöskadliga. Grön Salong arbetar efter devisen fight the worst first, och utesluter de mest problematiska ämnena.

Vad kontrollerar Grön Salong:
Certifieringen har en ämneslista med förbjudna kemikalier och syntetiska ämnen som inte får finnas på en grön salong och salongerna granskas årligen. Salongerna ska även rätta sig efter ett antal punkter vad gäller salongsdriften som är bra ur ett generellt miljöperspektiv, som tex att endast servera ekologisk förtäring, använda miljömärkt el, göra slingor i papper istället för aluminium etc.

ECOCERT
Ecocert certifierar kosmetiska produkter över hela världen och granskar innehåll, råvaror, produktion samt förpackning. Syftet är att hjälpa ekologiska och naturliga kosmetiska produkter att kommersialiseras över hela världen så att konsumenter lättare kan göra ett medvetet val.

Ecocert Cosmos Organic är Ecocerts hårdaste märkning inom kosmetika och kräver att minst 95 % av innehållet kommer från naturliga ingredienser och att minst 10% av innehållet är ekologiskt. De ev 5% som inte har naturligt ursprung kommer från en strikt granskad lista av godkända syntetiska ingredienser och syntetiska dofter, parabener, silikoner, PEG-ämnen samt syntetiska färgämnen är några av de ingredienser som inte förekommer i produkter som som är ecocertade. 

FAIRTRADE
Fairtrade är en internationell certifiering som arbetar för att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för några av världens fattigaste bönder och arbetare i den tredje världen även miljöhänsyn en viktig del av certifieringen. Fairtrade granskar produktionen och råvaror utifrån specifika kriterier på arbetsförhållande. Syftet är att främja demokrati, organisationsrätt samt miljöhänsyn i produktionen och att barnarbete samt diskriminering motverkas.

När du som konsument väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor, genom kriterier för högre löner och ett minimipris som överstiger produktionskostnaden. Detta, tillsammans med långsiktiga handelsavtal, ger trygghet för alla dem som inte har så stora marginaler att leva på. Fairtrade bidrar även till att utveckla lokalsamhällen socialt och ekonomiskt, t ex genom en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller till investeringar i jordbruket. 

SVANEN
Den nordiska svanen granskar varor och tjänsters miljöpåverkan under hela livscykeln från råvara till avfall samt ställer krav på funktion och kvalitet. Kraven gäller energi- och vattenförbrukning, luftförorening, avfallsproduktion, hållbart skogsbruk samt buller- och markföroreningar. Svanenmärkningen kontrollerar inte mängden naturliga eller ekologiska ingredienser i produkter.  

En svanenmärkt produkt ska inte innehålla ämnen som klassas som cancerframkallande, mutagena, reproduktionsskadliga eller allergiframkallande. Det får inte heller innehålla ämnen som är misstänkt hormonstörande eller mikroplaster. Certifiering tillåter inte heller parfym i barn- och babyprodukter.

NATRUE
Natrue är en europeisk organisation som erbjuder 3 st certifiering som strävar efter så naturligt och ekologiskt innehåll som möjligt. Organisationens syfte är att hjälpa konsumenter bli mer medvetna om naturliga ingredienser.  

Natrues lättaste certifiering kräver ett innehållet som är 90% naturligt, det behöver dock inte vara ekologiskt. Mellancertifieringen kräver 90% naturligt innehåll och där måste 70% vara ekologiskt. Deras hårdaste certifieringen kräver 100% naturligt innehåll varav 95% måste vara ekologiskt.

BRA MILJÖVAL
Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens egen miljömärkning. Dom märker produkter och tjänster inom många olika verksamhetsområden, men även kosmetika. Deras syfte är att h
jälpa konsumenter göra ett hållbart och miljövänligt val.

För att en produkt ska få märkas med Bra Miljöval så ska ingredienserna ha låg giftighet och vara lätt att bryta ned. Barnprodukter måste vara helt parfymfria. Ämnen som misstänks orsaka cancer, ge fortplantningsskador, vara hormonstörande eller allergiframkallande konserveringsämnen är inte tillåtna. Certifieringen ställer också höga krav på att förpackningarna ska ha minimal miljöpåverkan. 

Sammanfattning
Det finns flera certifieringar för hårvårdsprodukter och de har alla olika kriterier. Avslutningsvis vill vi säga att kostnaden för att certifiera en produkt eller tjänst kan vara relativt hög. Därför väljer många små producenter att inte prioritera det. Det betyder inte att de erbjuder sämre varor, men att du som konsument måste ta ett större ansvar för att försäkra dig om att du gör ett bra och medvetet val vid köp av hårvårdsprodukter. Knowledge is power!